Płyn chłodniczy stanowi jeden z najważniejszych płynów obecnych w naszym samochodzie. Pozwala on na utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika, co przekłada się na jego żywotność, oraz efektywność spalania.

Niestety układy chłodzenia, najczęściej w starszych silnikach, są podatne na uszkodzenia i wycieki płynu chłodzącego. Możemy samodzielnie uzupełnić płyn chłodzący wewnątrz układu chłodzącego, jednak należy zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa. Poniższy artykuł przybliży działanie układu chłodzenia, a także przedstawi podstawowe porady dotyczące uzupełniania płynu chłodzącego.

Układ chłodzenia to system przewodów prowadzących płyn chłodzący przez chłodnicę, silnik i układ ogrzewania kabiny. Płyn chłodzący przeprowadzany jest przez zespół przewodów elastycznych, oraz kanałów znajdujących się w bloku silnika. Jego głównym zadaniem jest wyrównywanie temperatury silnika, aby zapobiec jego zniszczeniu, uszkodzeniu bloku, głowicy, lub innych podzespołów. Efektywność układu chłodzenia zależy w dużej mierze od poziomu płynu, jego parametrów, takich jak temperatura zamarzania, czy stopień mieszalności z innymi płynami. Warto również wspomnieć o szczelności układu chłodzenia. Jeśli którykolwiek podzespół, czy przewód są nieszczelne, silnik nie będzie posiadał odpowiednich parametrów chłodzenia i może w pewnym momencie ulec przegrzaniu.

Uzupełnianie płynu chłodniczego nie jest zbyt trudnym zadaniem, jeśli wykonujemy je we właściwym otoczeniu i we właściwy sposób. Główny problem polega na właściwym odpowietrzeniu układu chłodzenia. Aby rozpocząć uzupełnianie płynu chłodzącego, musimy być pewni, że silnik, oraz płyn są chłodne. Najpierw odkręcamy zawór upustowy służący do odpowietrzania systemu, znajdujący się najczęściej na zbiorniku wyrównawczym. Następnie odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego i powoli dolewamy płynu chłodzącego.

Następnie zakręcamy korek i odpalamy samochód, pozostawiając odkręcony zawór upustowy kontrolujemy upuszczanie powietrza z układu obserwując, co wydobywa się z zaworu upustowego. Kiedy z zaworu zacznie wylewać się sam płyn, zakręcamy go, wyłączamy silnik i pozostawiamy go do ostygnięcia. Po ostygnięciu kontrolujemy poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym i w razie potrzeby uzupełniamy niedobór.

W kwestii bezpieczeństwa, powinniśmy pamiętać o operowaniu tylko na chłodnym silniku. Jeśli bowiem dolejemy płynu do gorącego silnika, może on zacząć pryskać i nas oparzyć. Podobnie może skończyć się odkręcanie korka zbiornika wyrównawczego na gorącym silniku. Ponadto warto pamiętać o regularnym kontrolowaniu stanu płynu chłodniczego, oraz jego wymianie, gdyż stanowi to podstawę trwałości układu chłodzenia. Ważne jest też dobranie odpowiedniego płynu dopasowanego do typu naszej chłodnicy (oznaczenia dostępne są na opakowaniach).

Powyższe rady stanowią podstawę czynności związanych z uzupełnianiem płynu. Niemniej jednak należy pamiętać o regularnych wymianach płynu i właściwym serwisowaniu układu chłodzenia

 

Warto przeczytać